joi, 13 martie 2014

La cautat de avene - zona Vf Tataroaia

Perioada: 08.03.2014
Zona: M-tii Bihorului, Vf Tataroaia
Participanti: Bogdan, Nico, Cristina, Potyi, Peter, Livia, Jancsi, Corina, Serban

De mult auzisem de avenul Petit Tibi si de fabulosul put de 80m fara fractionari. Pentru ca mi-am invatat lectia la alte avene cred ca cel mai bine este sa mergi prima data sa identifici intrarea cavitatii (daca nu o stii) si abia apoi sa intri in pestera. Nu o data am mers la o pestera in care nu mai fusese nimeni din echipa si sa nu o gasim. Si mai rau .... sa caram tot echipamentul speo in spate fara rost.

Tinand cont ca diferenta de nivel din vale pana la aven este de aprox 600m nu vreau sa risc sa-i facem cu 300m coarda in spate.

Propun deci la club o tura de recunoastere a zonei pentru ziua de sambata. Potyi mai fusese in aven in urma cu 15 ani si stia locatia aproximativa. Sunt si Jancsi cu Livia cu noi, care stiu destul de bine zona asa ca avem toate sansele sa gasim avenul.
Potyi mai stie de inca un aven - Avenul de sub varful Tataroaia asa ca avem doua obiective pe ziua de azi.

Lasam masinile langa pastravaria din Chiscau si o luam pe un  drum forestier vis-a-vis de pastravarie. Acesta urca pana in creasta, pana la o diferenta de nivel de aprox 200m. Trecem de un valau cu apa, folosit de localnici pentru adaparea animalelor si un pic mai sus, pe marginea drumului gasim Avenul Petit Tibi.
Urmeaza un photoshooting cu multe zambete.

Intrarea, de doar 0.80m nu sugereaza nimic din ce te asteapta mai jos. Potyi cu Peter arunca un ochi si vad inca de la intrare primul spit.

Continuam urcarea pana pe varful Tataroaia - 1290m. Putin mai jos de varf, pe versantul indreptat spre bazinul hidrografic Boga gasim si Avenul de sub Varful Tataroaia. Gasesc in bibliografie ulterior ca are -25m adancime.

intrarea Avenului de sub Varful Tataroaia

Pentru ca nu vrem sa ne intoarcem pe acelasi traseu urmarim limita bazinului hidrografic al vaii Craiasa. De la un punct de belvedere ochim un drum forestier pe unde ne hotaram sa coboram. Din vale insa vedem o zona stancoasa care am ocolit-o si pe unde ar fi fost mai interesant de coborat.

La pastravarie ne intalnim cu Jancsi si Livia care au coborat pe acelasi traseu pe care am urcat.
Oprim GPS-ul > 16km si o diferenta de nivel de aprox 600m

In departare se vede varful Bihorul

Multumesc colegilor de tura si de zambete. Ne-am simtit foarte bine.